Ebben a fejezetben azokat a nyelvi elemeket tekintjük át, melyekkel a mikrovezérlő egyes kivezetéseit lehet működésre bírni.
Én az Arduino IDE (C++) és BASCOM (Basic) fejlesztő környezetben ismerkedtem a programozással, ezért ebben a kettőben tudom megmutatni hogyan kell beállítani az egyes kivezetéseket a különböző funkciókra pl. bemenet, kimenet, PWM kimenet stb. és hogyan kell a programokban hivatkozni ez egyes kivezetésekre, csatlakozási pontokra. Találsz program példákat C++-ban és BASCOM-ban is. Mivel végül a C++ mellett döntöttem, csak néhány oldalon találsz BASCOM leírásokat. Kezdetnek talán ennyi elég a választáshoz.
A kivezetések jelentős része a programban konfigurálható ki és bemenetnek, és különböző gyárilag beépített funkciókat láthatnak el. Arra már láttunk példát, hogy lehet egy kivezetésre LED-et kapcsolni és láttunk egy példa programot, ami villogtatta a LED-et. A LED attól villogott, hogy a program arra utasította a mikrovezérlőt, hogy a kivezetésére váltakozva hol 0, hol 5V feszültséget kapcsoljon. Amikor a kivezetésre 5V került, a LED világított! …és ki akarta, hogy 5V legyen a kimeneten? Hát persze hogy TE! Ennyire egyszerű!
Egyes kimeneteket be lehet állítani PWM kimenetnek. Ez a PWM kimenet képes arra, hogy a LED fényerejét vagy villanymotor fordulatszámát szabályozza,
Természetesen akár ugyanaz a kivezetés lehet bemenet is, és a rá kapcsolt magas (kb. 5V) vagy alacsony (kb. 0V) jelszinteket a programból tudjuk figyelni. Találunk analóg bemeneteket is az Arduino alaplapunkon. Ezekkel analóg feszültség szinteket lehet mérni, és számmá alakítani 0..1023 számtartományban. Pl. megmérheted egy 1,5V-os ceruza elem feszültségét. A kapott szám kb. 300-320 lesz, ha az elem nincs lemerülve, és 5V referencia feszültséget állítottál be az analóg konverternek (erről még később lesz szó). A leírt paraméterek mikrovezérlőnként változhatnak.
Az ATmega328P típusra gondolok, ha valamilyen adatot leírok. Ez a típus eléggé olcsó ugyanakkor „nagy tudású” ahhoz, hogy egy kezdőnek ideális legyen. Összesen 6 analóg bemenete és 14 digitális ki vagy bemenete van. Ha több kivezetés kell a feladat megvalósításához, vagy nagyobb program memóriára van szükség, akkor más típust kell választani. A program azonban nagyjából maradhat ugyanaz! Lássuk most sorban az egyes kivezetések beállítását és használatát Arduino C és BASCOM programnyelven is.
A következő eseteket fogjuk áttekinteni (kattints arra, ami érdekel, a bemenetet javaslom elsőnek):
Példa programokat is találni fogsz (oda is vezetlek ezekhez a megfelelő pontokon a későbbiekben):