BASCOM telepítése, és az első program feltöltés Arduino-ba

Az ingyenes, méretkorláttal működő verzió itt tölthető le:
http://www.mcselec.com/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=139

A letöltött telepítő program telepítése nem bonyolult, íme a telepítés fázisai:

Az újraindítás követően már indíthatjuk is a programot!

Itt most ugyanazt a feladatot fogjuk végrehajtani, mint az Arduino C programozási környezetben. Megírjuk a LED villogtató programot, rátöltjük az Arduino Uno R3-ra.

Keressük meg az ikont az asztalon, és indítsuk a programot:

Nagyjából így néz ki a felület:

Ha kézzel akarod bepötyögni a programot, akkor a File menü New menüpontját kell kiválasztanod, illetve nyomd meg a fenti képen bekarikázott ikont. A LED villogtató programot nem találtam meg az alábbi formában, ezért magam írtam be:

Ez a program a B port ötös kivezetését kimenetnek állítja be, és egy végtelen ciklusban 1-et és egy másodperc után 0-át kapcsol rá. Most még nem foglalkozom a program részletivel, a cél az, hogy rátöltsem az Arduino Uno-ra. Ehhez pár dolgot még be kell állítani. Elsőként azt kell megmondani a programnak, hogy milyen chip-re fog kerülni a program. Ezt az Option menüben a Chip almenüpontban a Compiler fülön tudjuk megtenni:

A megjelenő panelen válasszuk ki az ATmega328p chip-nek megfelelő definicíós állományt:

Tapasztalatom szerint semmi máshoz nem kell nyúlni. Ezt követően a kommunikációs fülön állítsuk be a kommunikációs sebességet 9600 boud-ra és a kristály frekvenciát 16000000 (16Mhz)-re. Bár erre ebben a programban nem lesz szükség, később biztosan zavart okozhatna az esetleges soros kommunikációban. Jobb most túllenni rajta:

Következik a programozó beállítása a programozó fülön. Itt három dolgot kell beállítani. Egyrészt az Arduino programozót az Arduino Uno-hoz, másrészt a kommunikációs portot, harmadrészt a portsebességet.

Ha bármelyik paramétert rosszul állítod be, nem tudsz majd programot beégetni az Arduino Uno-ba, illetve ha később veszel programozót, akkor egy tetszőleges chip-be. A port száma attól függ, hogy hová dugtad a gépen az Arduinodat. Ha nem tudod hol van, akkor a Windows eszközkezelőben lehet megnézni:

Jöhet a program lefordítása. A képen látható program biztosan hibátlan, ezért most nem szükséges leellenőrizni, de ha szeretnéd megtenni, kattints ide:

A program lefordításához ide kell kattintani:

Ezt követi a lefordított kód betöltése a chip-be:

Itt először egy újabb ablak jelenik meg:

Első lépésben le kell kérdezni a chip-et, hogy milyen típusú. Ezt később már el lehet hagyni, ha egymást követő program változatokat akarsz ugyanarra az alaplapra (Pl. Arduino Uno-ra) vagy chip-re beégetni, és nem húzgálod ki a kütyüdet az USB portból. Ezt követően jön a feltöltés a chip-be, és készen is vagyunk. A led villog, boldogság!

A következő részben megismerheted, hogyan lehet az Arduino UNO R3 (és az ATega328 chip) kivezetéseit használni.

Mennyire volt hasznos amit olvastál? Értékelés után szövegesen is leírhatod megjegyzéseidet és véleményedet!

Kattints egy csillagra az értékeléshez!

Szövegesen is leírhatod véleményedet! Ha kérdésed van, ne felejtsd el megadni az email címedet!